Sahabat

Thursday, July 9, 2009

Apa Kena Dengan Rosmah Mansor?

1. Sharifah Rodziah Syed Alwi Barakbah (isteri Tunku Abdul Rahman) tidak pernah dilihat sebagai beban (burden) kepada suaminya. Begitu juga dengan Tun Rahah Tan Sri Noah (isteri Tun Razak) dan Tun Suhaila Tan Sri Noah (isteri Tun Hussein Onn).

2. Malahan Tun Dr. Siti Hasmah Mohd Ali (isteri Tun Mahathir), Datin Seri Endon Mahmood dan Datin Seri Jean Abdullah (kedua-duanya isteri Tun Abdullah Ahmad) pula dilihat sebagai pendokong kuat kerjaya suami mereka – yang semuanya Perdana Menteri. Mereka dilihat sebagai wanita-wanita pertama yang sangat supportive. Imej mereka baik dan mereka disayangi rakyat jelata.

3. Seingat saya, paling teruk pun yang dikutuk dalam kalangan mereka adalah Tun Dr Siti Hasmah. Itu pun kerana dikatakan bahawa Tun Siti Hasmah memakai rambut palsu. Itu sahaja. Ia hanyalah kutukan untuk memuaskan hati pihak-pihak tertentu yang sakit hati. Tiada lebih.

4. Namun malangnya, wanita pertama negara pada masa ini sangat kontradik. Dia tidak dilihat sebagai aset sebaliknya liabiliti. Ini pertama kali berlaku dalam sejarah negara tercinta kita, Malaysia.

5. Beberapa hari yang lalu, dua orang pelajar UM ditangkap kerana didakwa cuba mensabotaj kehadiran Rosmah Mansor ke Universiti Malaya. Secara jujurnya, saya juga tidak bersetuju dengan apa yang mereka lakukan. Namun pada masa ini, bukan lagi untuk fikirkan soal setuju atau tidak. Ia dah jadi soal yang sudah lepas, sejarah. Pada masa ini, kita harus memikirkan kenapa sebegitu teruk imej wanita pertama negara Malaysia kita ini. Di mana silapnya?

6. Datin Seri Rosmah Mansor mungkin akan kembali menjawab . “I’m not a politicion and i’m not running for any post, i’m just the wife of a politician” – satu jawapan yang ringkas tapi sangat luar biasa mengerikan.@

—————

*Penulis ialah Pengerusi Economics Student Leaders Council (ECONS), sebuah badan pemikir dan NGO bebas terutamanya dalam isu-isu sosio-ekonomi negara, mengembangkan pemikiran kritis dalam politik dan ekonomi di Fakulti Ekonomi dan Pentadbiran Universiti Malaya. Blog Pencak Bicara MHM kini menjadi ruang analisis dan perkongsian beliau.


http://mahasiswakini.com/archives/3864......


komen aku.....

betul tu ape yg dihuraikan...tidak pernah ada isteri kepada pemimpin yg sebegitu kejam...kalau diikutkan dlm video "Rosmah Puaka"....tidak disangka begitu kejam dan angkuh sekali....

0 comments:

Related Posts with Thumbnails