Sahabat

Saturday, November 21, 2009

Sekitar Majlis Memperkenalkan Skuad Red Warriors 2010























Hooligans!!

Terasa ingin mencoret sedikit sebanyak skrip perjalanan Liga Malaysia untuk tahun 2009 yang sudah ditutup tirainya sebaik sahaja berakhirnya Final Piala Malaysia antara dua pasukan yang perlu diberi perhatian ramai untuk musim hadapan, Kelantan dan Negeri Sembilan. Tahniah diucapkan kepada pasukan Hoben Jang Hoben atas kemenangan penuh bermakna itu. Semoga ia menjadi bekalan motivasi untuk harungi musim hadapan.

Tulisan saya kali ini lebih menjurus kepada penelitian secara menyeluruh aksi Liga Malaysia musim ini. Samaada ia berkisar di pihak penganjur (FAM), persatuan negeri serta kelab dan pemain itu sendiri. Sememangnya banyak perkara yang boleh dibincangkan atau diperdebatkan kerana saingan musim ini penuh dengan lakaran ‘sejarah’ yang menjurus semua aspek yang saya sebutkan di atas tadi. Semestinya saya sangat teruja untuk membincangkannya di sini!

Salam tahniah kepada pihak FAM selaku penganjur yang berkomited tinggi dalam menjayakan saingan liga tempatan kita musim ini. Dengan ‘sentuhan’ dan ‘cuitan’ yang penuh dengan emosi terhadap beberapa pasukan mahupun jurulatihnya, ia dilihat ‘berjaya’ membuka kembali mata telinga peminat tempatan untuk kembali menjadi pemerhati setia terhadap suasana bola sepak tanahair hari ini. Mungkin ia sedikit sebanyak boleh dianggap ‘positif’ terutama dalam menjayakan misi ‘kempen percuma’ menarik kembali minat peminat terhadap bola sepak tempatan. Mungkin inilah strategi FAM setelah pelbagai cara sudah digunakan sebelum ini namun masih gagal sehinggalah mereka ‘terpaksa’ menggunakan cara ini walaupun mereka terpaksa menelan pahit dikecam persatuan negeri dan peminat sendiri. Mungkin cara sebegini masih ‘valid’ lagi untuk digunakan musim hadapan....

Apa-apapun yang berlaku, diharap persatuan atau individu yang menjadi mangsa akan terus utuh bertahan bagi sama-sama menjulang hasrat murni mengangkat kembali martabat bola tempatan di mata dunia. Ingin mengenggam hasrat semurni itu, maka haruslah mereka ini terus berpecak di medan perjuangan seperti pohon yang gagah berakar di bumi. Tiada siapa yang berani menyangkal sekiranya saya katakan musim ini sebenarnya diwarnai dengan pelbagai konterversi yang panas lagi sensasi. Tentu kita masih ingat dengan ‘usikan’ pembukaan FAM terhadap Raja Pantai Timur musim ini iaitu pasukan Kelantan dengan memberikan 3 mata percuma kepada KL Plus setelah didakwa KAFA gagal menyediakan gelanggang yang sempurna untuk perlawanan pembukaan itu. Isu tersebut terus menjadi bualan hangat pemerhati dan peminat tempatan sehingga ia mendesak Kelab Penyokong Bola Sepak Kelantan berarak ke Wisma FAM bagi menyerahkan memorandum mengharapkan isu ini segera diselesaikan secara adil dan saksama. Sememangnya isu ini berjaya menarik minat orang ramai untuk terus memerhatikan apa pula yang akan terjadi selepas ini. Menariknya, ia berlaku ketika baru sahaja saingan memasuki babak pembukaan secara rasmi saingan bola tempatan musim ini. Yang pasti, ia melibatkan keputusan FAM selaku badan induk. Disengajakan ataupun tidak, hanya FAM sahaja yang tahu strategi kempen mereka.

Bercakap mengenai pasukan Kelantan, saya tidak mampu menolak anggapan orang ramai yang mengatakan pasukan inilah sebenarnya yang mencetuskan aura gelombang tsunami terhadap suasana bola sepak kita musim ini. Skrip perjalanan mereka penuh dengan suka duka. Ihsan yang diberikan FAM dengan memberikan tiket secara percuma menyertai pasukan elit lain dalam kancah Liga Super, telah digunakan sebaik-baiknya dengan muncul sebagai antara pasukan gergasi musim ini, seterusnya menolak andaian bahawa pasukan yang diberi ihsan ini akan menjadi pasukan belasahan dalam liga utama itu pada awalnya. Mereka memiliki ramuan yang cukup utuh bermula dengan pengurusan baru yang cekap, jurulatih yang berkaliber serta pemain yang dianggap berpotensi tinggi untuk mengharungi saingan utama liga tempatan ini. Juga mana mungkin untuk mengetepikan peranan maha besarnya yang telah dimainkan oleh penyokong peminat fanatik mereka. Memiliki peminat fanatik ada baik dan buruknya. Sebelum disalahertikan, ingin saya perjelaskan bahawa perkataan fanatik itu sendiri sebenrnya hanya layak dikhususkan kepada mereka yang menyokong pasukan secara terus terusan tanpa mengambil kira keadaan prestasi pasukan. Elemen disiplin, bertanggungjawab, serta kegahairahan menyokong megikut saluran dan etika yang betul sahaja yang selayaknya dilabelkan fanatik. Inilah yang kita mahukan dan bukan bersikap holigen dengan bertindak ganas membabi buta tanpa memperdulikan hak dan kepentingan orang lain. Saya percaya dan yakin, kita semua pasti menolak dan mengecam sekeras-kerasnya tindakan seperti ini. Kita tidak mahu sekiranya ada lagi yang masih beranggapan fanatik itu sebagai satu sikap yang ekstrim dan menjijikkan!!

Penglibatan pasukan Kelantan musim ini di dalam liga Super sedikit sebanyak telah mengalihkan pandangan ramai terhadap pasukan-pasukan gergasi tanahair yang sekian lama telah berkuasa di arena bola sepak tempatan seperti Selangor, Kedah, Perak, dan Pahang. Juga dengan kemampuan pasukan seperti Negeri Sembilan untuk muncul sebagai juara baru Piala Malaysia juga seolah-olah memberi isyarat kepada kita bahawa saingan liga bagi musim hadapan akan lebih kompetetif serta lebih bersengat dan mencabar. Apa tidaknya, kalau sebelum ini orang ramai sudah boleh mencongkak mudah pasukan mana yang akan menggungguli saingan bagi setiap musim. Namun, dengan kemunculan kuasa-kuasa baru ini, maka membuatkan saingan lebih terasa bahangnya.

Orang bercakap tentang kehebatan selangor yang penuh dengan tradisi juaranya. Orang juga bercakap tentang pasukan Kedah yang mencipta gelaran ‘trabble’ bagi dua musim berturut-turut. Dan orang juga bercakap tentang pasukan Perlis dan Terangganu yang sentiasa menghadirkan saingan yang perit kepada pasukan lawan setiap kali beraksi. Namun orang langsung tidak bercakap tentang pasukan Kelantan yang pernah terjerumus ke kancah liga FAM suatu ketika dahulu. Namun hari ini, dengan reputasi dan prestasi yang begitu cemerlang layak ke dua final saingan berprestij tanahair iaitu bagi Piala FA dan Piala Malaysia musim ini, ia telah membuatkan bibir-bibir peminat dibasahi dengan cakap-cakap serta bualan mengenai pasukan yang diberi jolokan baru iaitu “The Red Warriors” ini. Biarpun hanya bergelar sebagai Naib Juara sahaja, namun dengan tempoh yang singkat membina kembali pasukan setelah sekian lama ‘dipijak’ pasukan lain, harus mendapat pujian ramai.
Kita tinggalkan sementara bercakap mengenai pasukan ini, kerana saya ingin alihkan perhatian pembaca kepada saingan yang bakal diharungi bagi musim hadapan. Sekurang-kurangnya akan ada sebanyak 10 pasukan yang dikira berpotensi menjadi sang juara bagi salah satu piala atau menggondol kesemua piala untuk musim hadapan. Tanpa berselindung, saya memberikan kredit dan haknya kepada pasukan seperti Selangor, Negeri Sembilan, Kelantan, Perlis, Kedah, Terengganu dan juga tidak menafikan hak pasukan kelab seperti Johor FC, KL Plus dan pendatang baru liga Super iaitu T- Team dan Harimau Muda. Wah, memang menarik saingan ini. Pasti kita tidak sabar untuk menunggu saingannya nanti. Kalau inilah yang dirasakan setiap peminat, maka saya percaya dan yakin bahawa kita sudah berjaya sedikit sebanyak menarik kembali minat kepada bola kita sendiri. Pasti kita bangga dengan keadaan ini. Saya katakan sedemikian kerana ada asasnya.

Ada beberapa faktor yang saya rasakan akan menyebabkan suasana bola tempatan terus meletup bagi musim hadapan. Pertama kerana peminatnya. Dengan pelbagai situasi yang berlaku, akan membuatkan peminat pasukan masing-masing berdiri setia di belakang pasukan. Dan mungkin juga aura yang dicetuskan peminat kelantan yang berkelas A itu akan membuatkan peminat pasukan lain cemburu seterusnya membuatkan mereka masing-masing ingin menjadi peminat terbaik kepada pasukan sendiri.

Yang kedua, kerana sudah tidak ada lagi pasukan yang secara totalnya akan diberi label pasukan pilihan apabila melihat kepada rekod saingan merebut piala musim ini, kerana bukan pasukan yang sama menjuarai kesemua piala. Hanya Selangor yang mungkin dianggap sedikit gah menjulang piala FA, Liga super dan Piala Sumbangsih. Tapi harus diingat, walaupun tiga piala mereka berjaya miliki, namun mereka sebenarnya dikira ‘gagal’ apabila tersekat laluannya di saingan suku akhir Piala Malaysia. Ada orang kata, apa maknanya mendapat kesemua piala tetapi gagal menjulang Piala Malaysia. Mungkin itulah yang membuatkan peminat mereka kecewa. Kelantan pula, walaupun gagal menjulang sebarang piala, namun harus diingat penampilan pertama mereka di saingan liga elit tempatan ini sudah boleh dianggap cemerlang dengan rekod mara ke dua final – Final Piala FA dan Final Piala Malaysia selain menduduki tempat keenam liga Super. Manakala Negeri Sembilan pula selain menjuarai Piala Malaysia, mereka gah dengan kejayaan mara ke separuh akhir Piala FA sebelum disekat Kelantan dan akibat kemerosotan prestasi mereka dihujung saingan liga, mereka hanya mampu menduduki tempat ke tujuh di belakang Kelantan. Begitu juga dengan Perlis, mara ke separuh akhir dalam dua saingan – Piala Fa dan Piala Malaysia selain dinobatkan selaku Naib Juara liga super sebenarnya adalah rekod yang amat baik walaupun penyertaan mereka musim ini tidak mampu menempatkan diri dalam salah satu saingan final sekalipun. Kedah walaupun rekod mereka sedikit tercalar setelah terbang megah dua musim sebelum ini, namun kejayaan menduduki tempat ketiga saingan liga adalah satu keputusan yang tidaklah dianggap jatuh menjunam walapun gagal mempertahankan gelaran trabble yang dimilki mereka. Tetapi rekod mereka dalam saingan Piala FA dan Piala Malaysia adalah suatu yang memalukan bekas sang juara ini. Begitu juga dengan Terengganu. Kemampuan mereka mara ke saingan separuh akhir Piala Malaysia adalah rekod yang akan diulangi bagi musim hadapan apatah lagi tiket itu didapati setelah sahaja menumbangkan ‘ego’ pasukan yang bercita-cita ingin mengaut kesemua piala yang dipertandingkan musim ini, pasukan Selangor.

Prestasi pasukan kelab juga menarik perhatian saya. Hingga ke hari ini, ada dua pasukan kelab yang betul-betul mencabar pasukan negeri dalam saingan liga super iaitu siapa lagi kalau bukan KL Plus dan Johor FC. Mereka seolah-olah ada misi tersendiri. Nama mereka terpahat antara pasukan yang berada di dalam senarai 8 pasukan terakhir merebut Piala Malaysia musim ini. Saingan pasukan bertaraf kelab ini akan lebih terasa dengan kehadiran pendatang baru liga super musim hadapan iaitu T-Team dan pasukan muda negara, Harimau Muda. Kita tunggu dan lihat sahaja siapa yang lebih hebat. Tetapi pandangan peribadi saya mengatakan bahawa, agak susah untuk sesebuah pasukan menjuarai kesemua piala kerana kekuatan pasukan masing-masing begitu seimbang sekali. Tetapi saya tidak menolak andaian bahawa mungkin juga akan ada pasukan yang akan bergelar juara trabble sekali lagi mengulangi pencapaian pasukan Kedah Darul Aman.

Apapun andaian dan tafsiran, saingan musim hadapan pasti menggamit suasana baru saingan bola tempatan. Semestinya kita tidak lagi mahu saingan yang rancak itu diganggu dengan masalah-masalah luaran seperti kerenah penyokong yang mengundang denda serta hukuman daipada FAM yang tidak dinafikan akan membuatkan perjalanan sesebuah pasukan itu terencat dan terganggu. Menyentuh mengenai denda dan hukuman ini, saya meminta agar FAM lebih bertindak adil serta saksama. Saya tidak menentang sebarang bentuk hukuman sekiranya sesebuah pasukan itu betul-betul bersalah. Tetapi sebelum menjatuhkan hukuman, harus ada siasatan kajian terperinci terlebih dahulu. Libatkan pihak berkuasa seperti polis dan anggota keselamtan yang lain. Jangan terus jatuhkan hukuman tanpa sebarang siasatan kalau tidak mahu dikatakan FAM adalah penerus tradisi hukuman ISA diluar sana. Aspek adil dan saksama yang saya bangkitkan sebentar tadi adalah menyentuh kepada kecenderungan FAM dalam menjatuhkan hukuman hanya terjurus kepada sesebuah pasukan sahaja. Tidak perlu rasanya saya menyentuh secara terperinci isu ini kerana sudah banyak luahan peminat sebelum ini yang kita baca. Cuma kalau FAM boleh sahaja ‘cepat tangan’ dalam menjatuhkan hukuman kepada pasukan Kelantan, kenapa tidak kepada pasukan Selangor ( semasa pertemuan Selangor-Kelantan di stadium Shah Alam dalam saingan liga Super), kerana ketika itu berlakunya adegan balingan objek antara kedua penyokong. Kalau sebelum ini alasan denda kepada pasukan bermasalah itu selalunya disebabkan mereka merupakan tuan rumah, kenapa Selangor terkecuali dalam hukuman ini? Sampai sekarang soalan ‘peperiksaan’ itu tidak menemukan jawapannya...

Soal siapa pencetus kepada aksi membaling objek itu tidak timbul kerana sebelum ini pun bukannya ada sisatan dari FAM siapa yang menjadi dalang disebaliknya. Kalau mereka beramal dengan prinsip siasatan, tentu sahaja Kelantan tidak berdepan dengan hukuman hari ini kerana masih menunggu sisatan pihak lain yang beraotoriti seperti pihak polis kerana ini melibatkan kerosakan harta awam serta dinggapa jenayah vandilisme. Sudah tentu tidak adil sama sekali menuding terus kepada penyokong mereka. Kalau FAM boleh cepat mengamalkan sifat tuding ini, saya juga ingin persoalkan adakah mereka yakin bahawa segelintir yang mencetuskan keadaan buruk di Bukit Jalil itu adalah benar-benar penyokong kelantan? Atau ada pihak yang tertentu yang merancang provokasi ini yang sengaja memakai pakaian merah, kemudian bila sahaja keadaan permainan tidak memihak kepada kelantan ( semasa ketinggalan 3-0) mereka mula memainkan peranan? Pelbagai andaian akan timbul. Itu sebab perlunya kepada siasatan terperinci. Faktor pembantu sudah ada. Maksud saya rakaman kamera di tempat kejadian. Cuma andai masih tidak ada bukti sewajarnya, maka jangan senang-senang menjatuhkan hukuman. Saya juga boleh mengatakan bahawa itu rancangan pihak tertentu. Semua boleh buat andaian. Cuma, siapa yang makan cili, meraka akan terasa pedasnya.

Begitu juga dengan kejadian di Kangar (semasa pertemuan Perlis – Kelantan dalam saingan Separuh akhir Piala Malaysia). Terang lagi bersuluh, wujudnya pengkhianatan terhadap penyokong kelantan. Kenderaan dirosakkan, penyokong dicederakan dan gangguan semasa keluar stadium juga berlaku. Pernah keluar di dada akhbar, tetapi seolah-olah pada hari itu kesemua kakitangan FAM sudah tidak pandai membaca sebarang berita. Mereka seolah-olah tiba-tiba menjadi buta huruf. Mata dibutakan, telinga dipekakkan. Seolah-olah tidak ada apa yang berlaku di sana. Wah, mereka bermain wayang nampaknya. Skrip mereka berkisar kepada penceritaan yang bertajuk “ Anak Kandung dan Anak Tiriku”. Memang menarik cerita ini. Kalau ditayangkan di panggung, boleh pecah gamaknya jualan tiket. Kalau begini , baik mereka terus ‘ berlakon’ daripada menjadi pembela kepada kemajuan bola sepa tempatan!!

Semestinya saya sangat kecewa dengan keadaan berat sebelah ini. Ibarat bertanding, tetapi padang tidak rata. Maka apakah hasilnya? Sama-sama kita renungkan...banyak lagi isu seumpama itu yang berlaku bagi musim ‘gemilang’ ini. Cuma saya tidak berminat untuk terus mengulasnya. Kerana menyedari bahawa itu semua hanya percaturan mereka yang berkuasa, mereka mampu buat apa sahaja. Cuma yang hanya mampu diharapkan ialah, keadaan ini tidak lagi berulang bagi musim hadapan. Biarkanlah bola kita rancak dan terus rancak dengan hanya kerana mutu permainan dan saingannya sahaja, tidak kepada faktor luaran seperti kempen percuma anjuran pihak tertentu ini. Kita menyedari bahawa isu bola sepak kini menjadi isu nasional. Isu yang selayaknya diperdebatkan di parlimen negara. Betapa lama sudah kita menanti kebangkitan seumpama ini. Saya percaya bahawa bagi musim-musim hadapan suasana bola sepak kita akan terus baik.

Tirai tahun baru akan disingkap tidak lama lagi. Buat masa ini kesemua pasukan sedang sibuk meneliti senarai pemain mereka. Yang baik dikekalkan, yang kurang itu dilepaskan atau digugurkan. Ini adalah perkara biasa sebaik sahaja berakhirnya sebuah musim. Dengan impian untuk memperkuatkan barisan masing-masing, maka pelbagai usaha dilakukan. Paling awal, adalah mencari pemain berkaliber untuk menambah sengat pasukan. Sekarang ini , suasana meriah dapat dilihat di laman-laman web kelab penyokong masing-masing menceritakan persedian pasukan mereka bagi tahun hadapan. Forum web mereka tiba-tiba sahaja menjadi ‘panas’. Masing-masing tidak sabar untuk mengetahui siapa pemain baru yang akan dibawa masuk ke pasukan mereka. Tidak kurang juga ada yang membuat spekulasi serta menaruh harapan kepada pemain idola masing-masing. Yang pasti, pemain bertaraf bintang menjadi rebutan pasukan. Ibarat goreng pisang, nama mereka laris di pasaran. Sudah ada yang mengesahkan bahkan juga masih ada lagi dalam peringkat perbincangan dan rundingan. Kepada pemain, pilihlah pasukan mana anda berkenan. Cuma sebelum itu, pelbagai aspek harus ditimbang tara. Aspek pengurusan pasukan, gaji, penyokong serta kestabilan kewangan seebuah pasukan yang anda mahu wakili harus diletak di hadapan.

Saya menunggu saingan musim hadapan disingkap. Teruja dan mendebarkan. Kepada pemain, bermainlah dengan semangat yang jitu, berdisiplin serta bersemangat tinggi. Baikilah prestasi, kurangkan konterversi. Kekadang teori perniagaan boleh diguna pakai. Dalam sesebuah syarikat, akan ada pemegang sahamnya. Maka, dengan meminjam kata-kata yang pernah diungkapkan oleh Tan Sri Annuar Musa, ingin saya nyatakan kembali ungkapannya bahawa pemain ibarat pemegang saham terbesar kepada pasukan. Pasukan anda naik, anda akan dapat habuannya. Pasukan anda jatuh, anda tanggung risikonya. Perumpamaan mudah bagi mengungkap betapa pentingnya sumbangan pemain kepada pasukan mereka. Buat pihak media, cetuskanlah suasana baru dalam kerjaya anda melaporkan sukan tempatan terutama bola sepak kita. Laporan berita di dada akhbar harus mengutamakan bola sepak tempatan. Kerana menyedari anda semua adalah promoter terbaik mengiklankan perjalanan liga kita. Tanpa anda , bola sepak tidak kemana. Pihak pengurusan harus diperkemaskan disemua peringkat bermula pengurusan FAM sendiri, negeri serta kelab. Penonton juga harus memainkan peranan mereka. Jangan hanya sokong ketika menang, bahkan sokonglah zaman berzaman. Sokongan anda untuk gah, bukan untuk membawa rebah! Sekali laut berombak, tidak lagi kita mahukan kapal tenggelam yang akhirnya ‘mematikan ‘ semua penumpangnya....sama-sama kita fikirkan...
BOLA SEPAK KITA, MARUAH KITA!

NIK AFFENDDY MOHAMAD @ pmk
Peminat bola sepak tempatan.
013-2042630

Credit to : kelate.net


Zenit vs CSKA Moskow



turkey




turkey




AS Roma




ENGLAND



Lazio vs Roma




Komen aku.....

senang saja nak menyalahkan penyokong kelantan..sbb mmg diakui segelintir ini lah yg "merosakkan" pandangan org luar kelantan terhadap kelantan. tapi gelombang ini lah yg telah menyebabkan peminat2 pasukan selain kelantan sedar dan secara tak langsung ingin ke stadium bagi memberi sokongan kpd pasukan msg2.....

cuma aku dpt simpulkan disini...

Bolasepak semakin meriah dengan kemunculan The Red Warriors....penyokong2 pasukan lain pun akan kembali membanjiri stadium masing2 next year...tengoklah...

Wednesday, November 4, 2009

Stadium Nasional kelebihan buat Kelantan


Stadium Nasional kelebihan buat Kelantan

KOTA BHARU - Stadium Nasional Bukit Jalil akan dimerahkan dengan warna merah lebih 60,000 para penyokong Kelantan ketika skuad Kijang beraksi dalam usaha membawa pulang Piala Malaysia Sabtu ini.

Bagi Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Anuar Musa, selaku tuan rumah dalam perlawanan itu, beliau mahu stadium itu bertukar sebagai 'Stadium Nasional Darulnaim'.

Menurut beliau, Kelantan akan mempunyai kelebihan dalam perlawanan itu nanti kerana ia adalah gelanggang kedua mereka ketika Kelantan tidak dibenarkan menjadi tuan rumah ekoran insiden rusuhan di luar stadium pada 7 April lalu.

Insiden yang menjadi sebahagian daripada titik hitam itu berlaku ketika kelantan menentang Negeri Sembilan semasa separuh akhir pertama Piala FA.

"Bukan sahaja bermain lima perlawanan di sana malah perlawanan akhir Piala FA juga kita beraksi di gelanggang itu.

"Malah dalam perlawanan akhir nanti, kita sebagai tuan rumah dan akan menggunakan jersi utama kita oleh itu saya melihat ini adalah satu kelebihan kepada kita," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Anuar berkata, dengan sokongan lebih 60,000 penyokong, ia pasti mampu membakar semangat pemain untuk menunjukkan yang terbaik dan mencipta sejarah buat bola sepak Kelantan.

Justeru tegasnya, pemain perlulah melengkapkan diri mereka dan fokus terhadap perlawanan itu nanti sama ada dari segi fizikal atau pun mental.

"Ini adalah peluang yang jarang sekali ada untuk pasukan Kelantan malah kali terakhir kita ke perlawanan akhir adalah pada tahun 1970," ujarnya.

Tambahnya, semangat dan keazaman untuk memburu kemenangan dalam diri pemain sepatutnya sama dengan aksi mereka di Kota Bharu kerana Stadium Nasional telah menjadi 'rumah kedua mereka'.

"Biarlah kita bermain dengan penuh rasa bangga. Bangga dengan pasukan kita, bangga terhadap negeri kita dan berusaha mencatat sejarah," tambah Anuar.

Nik Aziz janji ganjaran 'istimewa'

MENTERI Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menjanjikan sesuatu 'paling istimewa' kepada pemain jika Kelantan muncul juara Piala Malaysia mengalahkan Negeri Sembilan di perlawanan akhir di Stadium Nasional Bukit Jalil, Sabtu ini.

Beliau berkata ganjaran itu akan diumumkan Anggota Exco Kerajaan Negeri Datuk Takiyuddin Hassan selepas mesyuarat exco kerajaan negeri hari ini.

"Saya sudah serahkan mandat kepada YB Taki untuk mengumumkan hadiah ini," katanya yang hanya membayangkan hadiah itu sebagai 'paling istimewa' yang belum pernah dibuat oleh negeri-negeri lain.

Kelantan belum pernah menjuarai piala berprestij itu walaupun pernah memasuki perlawanan akhir pada 1970 tetapi kalah 2-0 kepada Perak. - Bernama

Wang ehsan kepada Kelantan mulai tahun depan: PM

KUALA LUMPUR: Mulai tahun depan, Kerajaan Pusat akan memberi wang ehsan kepada Kelantan hasil pengeluaran minyak di luar pesisir negeri itu menerusi projek pembiayaan projek pembangunan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, mengumumkan demikian di Parlimen di sini, sebentar tadi.

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Wednesday/Mutakhir/20091104103309/Article


ini sudah bagus...tp melalui JPP...kah kah kah...tetap milik UMNO utk disapu, rakyat kelate? kah kah... nnti jd mcm ganu...duit banyak...projek mega, tp rakyat...?

'Fahaman Wahabi Berasaskan Pemikiran Ibnu Taimiyyah' Oleh: Ghafani Awang Teh (JAKIM)

Gerakan Wahabi diasaskan oleh Imam Muhammad bin Abdul Wahhab At-Tamimi (1703 – 1791 M) lahir di Uyaynah utara Riyadh di daerah Nejad Arab Saudi. Bapanya adalah seorang qadhi di Nejad yang berpegang kepada akidah Ahli Sunnah wal-Jamaah. Selain berguru dengan bapanya beliau juga berguru dengan ulama-ulama Ahlu Sunnah Wal-Jamaah di Mekah dan Madinah. Gurunya yang terkenal di Madinah ialah Syeikh Muhammad Hayat yang menulis kitab Al-Hashiyah ‘Ala Sahih al-Bukhari.

Imam Muhammad bin Abdul Wahhab merupakan seorang ulama’ yang banyak dipengaruhi Mazhab Hanbali tetapi pegangan tauhidnya berasaskan fikrah Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim yang juga bermazhab Hanbali. Beliau tertarik dengan pemikiran dua pemikir dan cuba menghidupkan kemabli konsep pemikiran Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim.

Ibnu Taimiyyah ( 1263 – 1328 M) adalah seorang pemikir besar umat Islam. Pemikiran Ibnu Taimiyyah menimbulkan bantahan beberapa ulama berfahaman akidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah yang sedang menguasai pemikiran akidah pada masa itu sehingga ia di penjara, dilarang menulis dalam penjara dan akhirnya meninggal dunia dalam penjara di Damshik Syiria. Ibnu Qayyim (1292 – 1350 M) adalah juga murid kepada Ibnmu Taimiyyah.

Secara umumnya Syeikh Mohammad bin Abdul Wahab muncul ketika pengaruh Mazhab Hanbali sedang merosot dan umat Islam pada masa itu banyak melakukan pencemaran akidah seperti khurafat, bid’ah dan wakil gabenor Turki pula terlibat dengan rasuah. Beliau telah melancarkan reformasi dan pembaharuan di semenanjung Arab dalam usaha membersihkan mengembalikan umat Islam kepada ajaran sebenar al-Quran dan Hadis Sahih Rasulullah s.a.w. Usahanya mendapat sokongan beberapa pemimpin kabilah Arab di Nejad.

Berasaskan gerakan reformasi inilah maka ia beruasaha menghapuskan rasuah, segala macam bid’ah, khurafat dan pelbagai perbuatan yang membawa kepada syirik. Penegak-penegak fahaman Wahabi ini juga menamakan fahaman mereka sebagai kumpulan Salafi iaitu kumpulan yang tidak terikat dengan mana-mana mazhab seperti mana yang berlaku di zaman Rasulullah dan kepimpinan sahabat-sahabat selepasnya.

Bagaimana pun terdapat juga penganalisis politik Arab bahawa gerakan Wahabi ini lahir sebagai usaha untuk membebaskan bangsa Arab dari pemerintahan Kerajaan Uthmaniah Turki yang menguasai negara Arab pada masa itu. Muhammad bin Saud (pengasas pemerintah Kerajaan Arab Saudi sekarang) telah memimpin kabilah Arab dan mendapat sokongan British berjaya memerintah Arab Saudi. Muhammad bin Saud dan pengasas fahaman Wahabi itu telah bersatu dalam usaha mengukuhkan kepentingan masing-masing dan usaha mereka berjaya. Kerajaan Uthmaniah Turki gagal mengawal kebangkitan Muhammad bin Saud dan perkembangan gerakan Wahabi kerana sibuk memnperkukuhkan penyebaran Islam di Eropah.

Menurut sumber sejarah ulama Mekah dan Madinah pada awalnya menentang fahaman Wahabi di mana berlaku isu kafir mengkafir yang hebat di antara ulama Ahli Sunnah Wal-Jamaah dengan ulama Wahabi. Bagaimana pun gerakan Wahabi berjaya menawan dua tempat suci itu maka bermulalah fahaman itu bertapak kukuh.

Pada prinsipnya fahaman Wahabi ini membuat terjemahan serta tafsiran al-Quran dan hadis sebulat-bulatnya mengikut fahaman pemimpin mereka serta ditegaskan dengan pendirian keras pergerakan itu. Mereka juga dikatakan menolak fahaman 4 Mazhab utama serta pegangan Ahli Sunnah Wal-Jamaah.

Menurut K.H Sirajudin Abbas seorang ulama besar Indonesia dalam buku 40 Soal-Jawab Agama menyatakan konsep moden fahaman Wahabi antaranya adalah seperti berikut:

. Dalam mempelajari ilmu Usuludin hendaklah berpegang kepada fahaman yang diasaskan oleh Ibnu Taimiyyah.

. Di dalam amalan fiqh pula tidak berpegang kepada mana-mana mazhab malah boleh menampal antara satu sama lain (Talfiq).

. Berpegang kepada sumber al-Quran dan hadis sahih sahaja tanpa berpegang kepada Ijmak dan Qias.

. Melarang keras umat Islam berdoa melalui tawassul (perantaraan).

. Melarang ziarah kubur walaupun maqam Rasulullah s.a.w. Kerajaan Arab Saudi membenarkan Jemaah Haji dan Umrah menziarah Maqam Rasulullah itu adalah atas dasar menziarahi Masjid Nabawi.

. Menghancurkan tugu-tugu peringatan kerana semua itu menjadikan umat Islam syirik.

. Melarang membaca qasidah dan berzanji yang memuji Rasulullah s.a.w. tahlil dan seumpamanya.

. Melarang umat Islam mengadakan sambutan hari-hari kebesaran Islam seperti Maulid Nabi, Isra’ Mikraj dan lain-lain.

Melarang umat Islam belajar sifat 20 dan seumpamanya.

. Fahaman Asa’ari iaitu fahaman Ahlu Sunnah Wal-Jamaah dibuang jauh-jauh.

. Imam dilarang membaca Bismillah pada permulaan Fatihah.

. Tidak boleh membaca wirid-wirid yang memuji Rasulullah.

. Tidak boleh melagu-lagukan lafaz al-Quran dan laungan azan tetapi boleh baca dengan lurus sahaja.

. Menghadakan majlis zikir secara berjemaah dilarang.

. Amalan tariqah dilarang sama sekali.

. Amalan berwirid selepas solat berjemaah dilarang keras.

Fahaman Wahabi menjadi pegangan Kerajaan Arab Saudi yang menguasai Masjidil Haram Mekah dam Masjid Nabawi Madinah. Berdasarkan penguasaan dua tempat suci ini maka fahaman Wahabi terus bertapak kukuh. Malah Kerajaan Arab Saudi menjadi negara Islam paling banyak menyumbangkan dana-dana untuk perkembangan dakwah dan syiar Islam di seluruh dunia.

Di negara kita Kerajaan Perlis Indera Kayangan satu-satunya negeri yang tidak berpegang kepada mana-mana mazhab. Mereka mendakwa berpegang kepada al-Quran dan hadis sahih sepenuhnya seperti mana yang diamalkan di Arab Saudi. Terdapat kalangan pelajar Malaysia yang belajar di Arab Saudi dan mahir dalam selok belok hukum tertarik dengan fahaman Wahabi dan mengembangkannya di Malaysia.

Penerapan fahaman Wahabi di kalangan umat Islam di negara ini yang sejak berkurun lama berakar umbi dengan Akidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah telah menimbulkan salah faham di kalangan umat Islam. Manakala bagi orang awam yang kurang mahir dalam selok belok mazhab maka lebih baik bertaqlid dengan pegangan mazhab sedia ada.

Hakikatnya fahaman Wahabi tidak membawa pemikiran baru tentang akidah. Mereka hanya mengamalkan apa yang telah dikemukakan oleh Ibnu Taimiyyah dalam bentuk yang lebih keras berbanding apa yang diamalkan oleh Ibnu Taimiyyah sendiri. Perkembangan fahaman Wahabi dan penerapan mazhab lain dalam masyarakat Islam di negara ini tidak dapat dielakan kerana kesan pengglobalan ilmu di dunia hari ini.

Malah dalam penghayatan muamalah dan sisitem perbankan Islam di negara ini dan di dunia sekarang banyak menggunakan kaedah yang terdapat dalam Mazhab Hanafi.

Kesimpulannya dari segi tauhid fahaman Wahabi bukan ajaran baru dan juga tidak termasuk antara 73 cabang ajaran sesat seperti mana yang dijelaskan ulama berdasarkan huraian hadis penjelasan 73 ajaran sesat itu.
Tarikh : 23 Disember 2006
Sumber : Pengarah Bahagian ILIM
Editor : PRO JAKIM
Hits : 12873

http://www.islam.gov.my/portal/lihat.php?jakim=894

Tuesday, November 3, 2009

Video Dr Maza di tangkap







Sunday, November 1, 2009

Kita Pakat Jumpa Di Bukit Jalil ....

Related Posts with Thumbnails